Nye regler for brændeovne i Københavns Kommune

Nye regler for brændeovne Har du en brændeovn eller pejseindsats, som er installeret før juni 2008, skal du enten sløjfe den eller udskifte den til en ny. Det skyldes en række nye miljøkrav for brug af brændeovne og lignende,  som Københavns Kommune har vedtaget den 10. oktober 2024, og som træder i kraft efter 12 måneder.

Det betyder, at du skal have udskiftet eller sløjfet din gamle  brændeovn senest den 9. oktober 2025. Det er dit ansvar, at din  brændeovn eller pejseindsats lever op til de nye regler, og du skal  selv betale, hvad det koster at udskifte eller sløjfe den.

Læs mere om de nye miljøkrav på kk.dk/brændeovne, og få svar på
hyppigt stillede spørgsmål.

Gamle brændeovne forurener mere

Det giver god mening at udskifte en ældre brændeovn – både for miljøet og for din økonomi. En nyere brændeovn er mere  energieffektiv, og du vil derfor bruge mindre brænde.

Den giver også bedre indeklima og bedre luftkvalitet lokalt i dit  nærområde, da de ældre brændeovne udleder op mod 5-10 gange så  mange partikler per kilo brænde som nye ovne.

Hvor gælder de nye krav?

De nye miljøkrav og forbud mod ældre brændeovne gælder i hele København – også i kolonihaver og på husbåde. Hvis din brændeovn eller pejseindsats er din eneste varmekilde, kan du også vælge at udskifte din brændeovn med en varmepumpe eller tilslutte dig  fjernvarmenettet, hvis du har mulighed for det.

Har du spørgsmål?

Ring til Kontaktcenter Teknik og Miljø på telefon 33 66 33 05, hvis  du har flere spørgsmål.

Put din tomme pizzabakke i pap

Photo cottonbro studio fra PexelsFør skulle tomme pizzabakker smides i beholderen til restaffald. Men nu kan pappet i pizzabakkerne genanvendes og derfor skal du putte din tomme pizzabakke i beholderen til pap.

Pizzabakkerne skal være tømt for pizzaskorper og andre madrester, men det er ok hvis der er rester af fx. tomatsovs eller olie.

Som beskrevet i seneste ‘Affald Kbh‘ blad, er der nye skilte på vej, der erstatter de gamle. Men begynd gerne allerede nu med at sortere pizzabakkerne til pap.

Er du kommet til at smadre en tallerken?

Er du kommet til at smadre en tallerken?Det kan jo ske at tallerkenen går i stykker. Men vidste du at den ituslåede tallerken muligvis indeholder miljøskadelige stoffer? Det er derfor at du skal aflevere den i skabet med farligt affald (koden er 4444).

Det er keramik som fællesbetegnelse, der skal bortskaffes miljørigtigt. Det dækker over produkter der er lavet af brændt ler, eksempelvis porcelæn, fajance, lertøj, stentøj, urtepotter, raku mm. Det kan du blandt andet læse om i det seneste ‘Affald Kbh‘ blad.

Har du tallerkner eller andet keramik du ikke længere bruger? I stedet for at smadre det, så lad det få nyt liv til glæde for andre og stil det ned i vores byttecentral.

Giv din gamle cykel videre

Har du en cykel, der står og fylder op i cykelparkeringen i vores gård uden at blive brugt? Så hermed en opfordring til at give den videre til et godt formål.

Du kan vælge at sælge den på diverse brugt markeder eller donere den til et godt formål. Du kan også aflevere brugbare cykler i bytteområderne på fem af byens genbrugsstationer, hvor andre frit kan tage dem. På kk.dk/giv-din-cykel-videre kan du se hvor.

Som du måske allerede har læst i sidste nummer af ‘Affald Kbh’ som du modtager i din postkasse, kan din totalt nedslidte cykel afhentes af renovationen. Kontakt bestyrelsen for at aftale nærmere med hvad du skal gøre.

Hvor brandsikker er du?

Hvor brandsikker er du? Photo by AleksandarDickov fra Getty ImagesI forbindelse med at vi snart får brandeftersyn i vores ejendom, vil vi gerne sætte fokus på hvad vi hver især kan gøre i tilfælde af brand.

Beredskabsforbundet har udarbejdet et e-læringsmodul der kan gøre dig klogere på brand og hvad du skal gøre i forskellige tilfælde. De har også en quiz hvor du og resten af familien kan teste jeres viden. Du finder begge dele her: E-læring – Kriseparat Brand

Vi opfordrer alle til at bruge en lille halv time på at blive klogere på brand – og især hvordan vi undgår dem og agerer hvis uheldet er ude.

Fælles arbejdsdag forår 2025

Vi har brug for dig - fælles arbejdsdagTraditionen tro har vi fornøjelsen af at invitere alle til vores kommende fælles arbejdsdag lørdag den 10. maj 2025 fra kl. 11- ca. 15.

Benytter du facebook, kan du tilmelde dig eventen her.

På arbejdsdagen er planen blandt andet at:

  • Havemøbler skal op fra kælder, samles, rengøres og olieres
  • Askebægre (2 stk) ved cykelhalvtag skal tømmes
  • Gården skal fejes, buske skal klippes
  • Affaldsbeholdere – låg rengøres
  • Skift af pærer der mangler lys i (gård og mod gaden)
  • Oprydning på fællesområder i kælder, loft og trapper.
  • Tjek og efterspænding af hoveddøre (for- og bagtrapper, samt port), samt smøring af låse så vi sikrer de lukker korrekt
  • Oprydning i Byttecentralen
  • Oprydning på fælles værksted
  • Evt. nye planter til blomsterkasser i affaldsområdet og krukkerne til gården

Listen opdateres løbende i takt med vi kommer i tanker om flere ting der skal løses – har du noget du vil have på listen?

(Dette indlæg opdateres med flere opgaver løbende)

Vores fælles arbejdsdag giver dig også mulighed for at få en god sludder med din nabo. Husk at du altid finder en opdateret version af foreningens kalender på vores hjemmeside. Vi glæder os til at se mange til endnu en fælles arbejdsdag.

Brandeftersyn i ejendommen

Ejendommen vil i slutningen af marts blive gennemgået af Københavns Brandteknik med henblik på at konstatere eventuelle brandsikringsmangler.

I denne forbindelse skal alle trappeafsatser være ryddet, idet der i henhold til de brandtekniske regler intet må opbevares på trappeafsatserne. Diverse affald, dåser m.m. i vindueskarme skal ligeledes fjernes, samt alle døre indtil vaskerum være påsat og lukket helt.

Ligeledes udsendt til alle andelshavere via ProBo

Byttecentralen Bjerringhus er klar til brug

Byttecentralen BjerringhusVi er nu klar med et nyt tiltag: Byttecentralen Bjerringhus.

Byttecentralen Bjerringhus er stedet hvor vi kan videregive ting 𝐢 𝐠𝐨𝐝 𝐬𝐭𝐚𝐧𝐝 vi ikke længere har brug for, til glæde og gavn for andre andelshavere og beboere i andelsboligforeningen Bjerringhus ♻️💚

Du finder Byttecentralen i kælderen under Julius Bloms Gade 47 – din systemnøgle eller -brik giver dig adgang til døren fra gården.

Her finder du en vejledning til hvordan Byttecentralen bruges. Du er meget velkommen til at melde dig ind i den tilhørende facebook-gruppe Byttecentralen Bjerringhus https://www.facebook.com/groups/byttecentralenbjerringhus

Facebook-gruppen kan fx. bruges til at dele billeder af ting du har sat på Byttecentralens reoler, så andre bliver opmærksomme på det.

Oprindeligt havde vi planlagt at invitere til indvielse af Byttecentralen på lørdag – men vi udsætter fejringen af Byttecentralen til næste fælles arbejdsdag i foråret. I mellemtiden er Byttecentralen allerede åben for brug. God fornøjelse!

I hjertet af Stefansgadekvarteret.